Tulipa taas tänään mieleen taivastella, miten pieni ihminen käyttäytyy täysin uusien, tuntemattomien ihmisten seurassa.

Mulla tuntuu olevan kolmenlaista käyttäytymistä, kun kohtaan uuden ihmismassan. (Ja kyse on siis tosiaan ihmisryhmästä, ei yhdestä uudesta yksittäisestä ihmisestä.) Eka vaihtoehto on semmoinen, että olen suunnilleen oma itseni, reipas ja iloinen. Tervehdin väkeä ja esittelen itseni. Menen mukaan porukan puuhiin missä osaan ja jos en osaa, niin kysyn muilta, mitä tehdä ja kuinka osallistua. Lähtiessä jää aika luonteva fiilis päälle ja tuumaan, että vois vaikka toistekin lähteä porukkaan mukaan.

Toinen vaihtoehto on se, että mua jännittää kauheesti, mutta yritän vetää rohkeaa roolia. Tervehdin tekoreippaasti ihmisiä ja yritän huseerata porukan mukana siinä missä voin ja osaan. Menee lähinnä säätämisen ja säheltämisen puolelle. Lähtiessä on sekava fiilis - toisaalta oli kivaa ja sain paljon aikaiseksi, mutta toisaalta jäi tosi teennäinen maku suuhun ja ihmisille täysin väärä kuva minusta.

Kolmas vaihtoehto on sitten se, että olen täysin lukossa. Tunnen itseni kömpelöksi ja onnettomaksi nahjukseksi, jolla ei ole mitään sanottavaa, eikä mitään tekemistä kyseisessä sakissa. Tervehdin, jos joku tervehtii ensin minua. Hääräilen itsekseni jotain porukan liepeillä. Yritän olla avuksi, mutta kuvittelen vain sekaavani kaiken. Jos joku pyytää tekemään jotain, teen tosi mielelläni ja ehkä reipastunkin vähän. Samaten vastaan, jos joku alkaa puhua minulle tai kysyy jotain ja saatan jatkaakin juttua. Lähtiessä mietin, huomasiko kukaan minua ja jos huomasi, niin olinkohan vain tiellä.

Sitten se askarruttavin asia... Mulla ei ole aavistustakaan, milloin ja miksi mikäkin käyttäytymisvaihtoehto tulee voimaan. Olen yrittänyt tarkkailla itseäni erityylisissä porukoissa, mutta minulle on täysin käsittämätöntä, miksi toimin yhdellä kertaa yhdellä lailla ja toisella kertaa toisella lailla. Porukoiden ikä, kokoontumistarkoitus, pukeutuminen, ulkoinen olemus, yms. eivät tunnu vaikuttavan mitenkään tietyn kaavan mukaan. Ärsyttävää kerrassaan.